Garantáltan pontos és megbízható gyújtás. Véleményem szerint olyan 20%-al jobb teljesítmény mint a hagyományos megszakítós kivitel esetében. Jobb gyorsulás, és emelkedők elött is késobb kell majd vissza válltani vele.
Szükségünk lesz egy trabant fekete dobozra, egy jeladóra és a mágnesre (bontóban beszerezhető). A kapcsolás a negatív testelésü bekötést mutatja, értelem szerűen a fekete doboz így kapjon áramot majd.
Valamint egy speciális forgattyús részre, illetve 2 db távtartó részre Kép lent a 3.-tól mutatja, illetve a végén a méret rajz is róla.
A főtengelyen lévő mostani forgattyús részt cseréljük le az erre a célra készített speciálisra. Csavarozzuk fel a dinastarter egység keret részére a távtartó elemet (kerek kivitel). Erre rögzítjük a második távtartót és a hal jeladó elektronikát. (ebből lehet, hogy majd kicsit reszelni kell a bal felső részen és a kapukat formázó alsó részen, csavarok nem mindíg férnek el mellette) Mindkettő rögzítése legyen közép állásban. A mágnes furat része eredetileg ovális, ezt alakítsuk át köralakúra. Rögzítsük a főtengelyhez, ennek forgatásával tudjuk majd a gyújtásunkat állítani.
A berendezés tömbvázlata fent középen látható. A korábbi megszakítóházban egy megszakító nélküli jeladó egység helyezkedik el.
Ez az egység - melynek működési elve a Hall efektuson alapszik - a gyújtás időpontjára vonatkozó jeleket ad a vezérloegység számára.
A motortérben elhelyezett vezérlo egység a kapott jelek hatására tranzisztorokon keresztül váltakozva szakítja meg a két gyújtástranszformátor primer áramát. A berendezés karbantartást nem igényel, a gyújtás idopontja üzem közben nem állítódik el.
A rendszer működése egy kis próbalámpával ellenorizheto a 'b' ábra szerint. Mindkét transzformátor 1 pontjáról kössük le a vezetéket.
A lámpát a transzformátor 1 pontjáról levett vezeték és a 15 pont közé kell bekötni. A motor körbeforgatásakor fél fordulaton át a
lámpának égnie kell, fél fordulaton át pedig nem szabad égnie. A gyújtási idopontot a lámpa elalvása jelenti.
Az ellenorzés mindkét hengernél külön-külön végzendő.
Trabant gépkocsik elektronikus gyújtóberendezése.
A jeladó és a vezérlő egység esetleges hibái úgy választhatók szét, hogy a feladóház (a "megszakítóház" kifejezés többé nem illik ide) fedelét levéve, a 7 ponton (a zöld színű vezeték végén) voltmérővel ellenőrizzük a feszültséget 'a' ábra.
A motor kézi körbeforgatásakor fél fordulaton át tápfeszültséget (kb. 12 V-ot), fél fordulaton át nulla feszültséget kell mérni.
Amikor a feszültség nullára esik, az jelenti az 1-es henger gyújtási idopontját, amikor újból 12 V-ra ugrik, az a 2-es henger gyújtási idopontja.
Voltmérő helyett használhatunk esetleg egy 560 Ohm-os ellenállással sorba kötött LED-et (világító diódát).
A jeladó ellenőrzéséhez próbalámpát nem szabad használni, mert az általa okozott terhelés következtében a jeladó tönkremegy!!!
Gyújtást pedig úgy állítjuk, hogy szépen forgatjuk apránként a mágnest körben amíg egy pontos indítást el nem csípünk rajta. Érdemes kipróbálni melegen és hideg indítás közben is az optimális pontot. Utána ebben a helyzetben rögzítjük.
Gyújtást ne hagyjuk rajta, mert a tranzisztorok túlmelegedésével leégetik magukat. Javasolt ilyenkor egy tranzisztor csere ennek megoldásaként. BUY69A tranzisztort beforrasztani (SU169 helyett) és egy kis segéd hűtéssel ezt a problémát kiküszöbölni. (lentebb képekben)
Sok sikert a barkácsoláshoz, megéri! :) |